Nowe lokalne centrum sterowania w Kutnie nadal nie działa w pełnym wymiarze. Nie jest więc zakończona jedna z najbardziej opóźnionych inwestycji kolejowych w kraju – modernizacja magistrali E20 pomiędzy aglomeracjami warszawską i poznańską. Podróżni czekają też na uruchomienie wszystkich urządzeń informacji pasażerskiej.
O rosnącym opóźnieniu prac przy
modernizacji magistrali E20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz
informujemy na naszych łamach od lat. Choć jeszcze w 2022 r. PKP PLK wskazywały, że nowe lokalne centrum sterowania w Kutnie zostanie uruchomione najpóźniej w 2023 r., co i tak oznaczało znaczne przekroczenie pierwotnego harmonogramu, do dziś nie pracuje ono w pełnym wymiarze. Ruch pociągów na jego obszarze nie jest więc sterowany wyłącznie z kutnowskiej stacji.
Dyżurni pracują w dotychczasowych lokalizacjach
Istotą funkcjonowania LCS jest rezygnacja z utrzymywania niezależnych posterunków w wielu lokalizacjach na rzecz centralizacji sterowania ruchem z jednej stacji. Ma to przynieść m.in. eliminację wielu błędów ludzkich, przyspieszenie procesu decyzyjnego czy lepsze zarządzanie w sytuacjach awaryjnych. Nowe centrum w Kutnie ma więc odpowiadać za ruch pociągów na odcinku Stara Wieś – Kutno – Barłogi magistrali E20 oraz na szlakach przyległych. – W zakresie nadzoru nad ruchem kolejowym LCS obejmuje stację Kutno. Na pozostałych stacjach prowadzenie ruchu pociągów odbywa się miejscowo, tj. pod kontrolą lokalnych posterunków – mówi tymczasem Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zapewnia jednocześnie, że wykorzystywane są tam zmodernizowane urządzenia komputerowe. Zastąpiły one starsze rozwiązania mechaniczne. – Trwają ostatnie prace przy konfiguracji stanowisk dyżurnych ruchu w LCS w Kutnie. Po zakończeniu tego etapu pracownicy zostaną przeszkoleni do obsługi odcinka między Starą Wsią a Barłogami z jednego miejsca – zapowiada nasz rozmówca. Według aktualnych szacunków uruchomienie w pełni funkcjonalnego centrum sterowania z pełną obsadą ma nastąpić w drugim kwartale tego roku.
Wyświetlacze peronowe w przyszłym miesiącu
– Wszystkie zasadnicze prace w zakresie [obszaru] LCS Kutno zostały wykonane – zapewnia przedstawiciel PKP PLK. Pasażerowie wciąż nie mogą jednak korzystać w pełni z nowych systemów dynamicznej informacji na stacjach i przystankach. – Do wykonania pozostało podwieszenie, a następnie uruchomienie wyświetlaczy peronowych pod wiatami – usłyszeliśmy.
Wykonawcą tych prac jest Aldesa Construcciones Polska. Według przekazanych nam przez Polskie Linie Kolejowe informacji ma ona uruchomić urządzenia na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. – Nowy system znacząco poprawi komfort podróżowania. Prezentowane będą informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów w rzeczywistym czasie uwzględniające opóźnienia dzięki zainstalowanym czujnikom ruchu pociągów. Na bieżąco informują one urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej o wyjeździe pociągu z poprzedzającej stacji – opisuje Rafał Wilgusiak.